Introducción de MIGUEL VILCHIS, Cónsul de México en Londres:
Introducción de LOLA BURGOS:
Presentación de CRISTINA JARQUE:
Presentación de GORANA BULAT-MANENTI:
Presentación de BELÉN RICO:
Preguntas:
Monólogos femeninos (las voces de la violencia), Pensar el Cine, EnsoñArte, Cartel, Newsletter
Presentation in Embassy of Mexico in London. Four women: four passions. (Sept. 2013)
Cristina Jarque
This book is the fifth volume of the Psychoanalytic
Collection Lapsus de Toledo, a collection that has been the fruit of teamwork
achieved by us as members of the Association of Lapsus de Toledo, which is a
cultural association founded in the city of Toledo, Spain. Its objective is to create a space for study
and research on the psychoanalytic practice.
It is two psychoanalysts that mobilize our desire: Sigmund Freud
(1856-1939) who discovered the unconscious and Jacques Lacan (1901-1981) who
elaborated a new theory based on the Freudian discovery.
On this occasion, I would like to especially thank Elvira
Velasco, Laura Medina Mora, Miguel Vilchis, Gorana Manenti, Lola Burgos
Astrid Zeceña and Belén Rico who is always with us, for the invaluable support they have provided. It has been a privilege for us to make our
dream come true and of being able to present our book in London.
Four Women: Four Passions, is made up of twenty five
articles. The co-authors live and work in different countries. At the beginning of the book we have the
collaboration of seven colleagues that have written a commentary on the reading
each of them has made on the book.
I would like to profoundly thank, on the one hand, all the
women that as co-authors, maintain an intense and deep bond connecting us
all. It is such a beautiful bond that
there are no words to measure or to express it.
Presentation in Embassy of Mexico in LONDON. Four women: four Passions. (Sept. 2013)
« Quatre femmes : quatre
passions »
Textes réunis par Cristina Jarque
(debajo del francés está la traducción en inglés)
Gorana Bulat-Manenti
La femme, fut la face cachée, longtemps
honteuse de l’humain. En lui rappelant son incomplétude dont il ne voulait rien
savoir, en dévoilant ses désirs
inconscients, ses tentations et ses fêlures, elle fût bannie de la vie
publique, sa parole fût considérée comme dangereuse, car remettant l’ordre
phallique en question, avec lui le rationnel, le logique. La question qu’est-ce qu’une femme est dans la
psychanalyse accolée à celle qu’est-ce qu’un père, elle ouvre à l’amour, à la
vie avec ce qu’elle comporte de passionnant. Dans le
patriarcat un père tout-puissant dans son imposture sert de paravent
à une autre imposture, celle de la
toute-puissance maternelle. Interroger le féminin déstabilise cet édifice fait
de mensonges, il risque de s ‘écrouler tel un château de cartes !
Alors, on crie au danger, on traque la sorcière, on brule l’impertinente, et
malheur suprême, on se trahi en la trahissant ! Le livre« Quatre femmes : quatre
passions » montre avec une finesse et une dynamique soutenue le chemin difficile du féminin, celui qui libère aujourd’hui son
élan et peut circuler : au delà du pénis, le phallus, symbolique, seul
porteur de la vérité, n’appartenant à personne en particulier, transmis avec le
nom de génération en génération, change le monde. Lorsque le symbolique n’est
pas entravé par le pulsionnel portée par l’imaginaire mensonger, l’intelligence
respire, s'énonce, s’exprime.
Chacune des quatre femmes, chacune des 19
femmes qui ont participé à ce magnifique ouvrage, dont la force égale la
beauté, s’assemblent pour reconnaître ce féminin troublant, innovant, attaquée,
car insupportable, empêchédans son désir de fraicheur, de nouveauté.Ce livre
montre comment quelque chose de la femme
ressemble à la parole : comme elle la femme est évanescente, comme une
œuvre d’art elle est contradictoire, comme la vie elle est imparfaite et
faillible, mais toujours en devenir, émouvante ! Elle ouvre la porte
aux mondes inconnus, donne accès aux énigmes jusque là interdites, elle
inspire et anime la vie, lorsqu’on
l’autorise. Cet
ouvrage plein d’une énergie nouvelle, montre aussi comment, lorsqu’on la brime
une femme, ellesait entamer des lutes, gagner des batailles qu’on croyait
perdues , exister là ou on la croyait morte !
Presentation in Embassy of Mexico in LONDON. Four women: four passions. (Sept 2013)
Belén Rico
Good
afternoon, first of
all, I want to thank Cristina Jarque for the opportunity of being part of one
of the thousands projects of her long wish list. Thank you for the privilege to
be part of this book. Also, I am specially proud of belonging to the group
Lapsus de Toledo
leaded by Cristina Jarque and Lola Burgos. At this moment, Lapsus de Toledo is
an international cultural landmark for the dissemination of the psychoanalysis
and the general thought. And right now it has 138 members. Lapsus de Toledo is always
on.
This book
is written with a pen in one hand and another in the heart. Our pride is to be
vocal now of the story of lives of others far away in time but near by in our
feelings. We thought
that we descended into hell from their ruined lifes, but in reality that hasn’t
happened that way. There was a
loving hell that forced us to re-think, to transform our everyday experiences
through their lives. There’s a
daily cruelty that causes mental catastrophes. Individuals that have destroyed
the lives of others without realizing the will to destroy that they carried. Our
protagonists lived the passion at all costs and it was a weapon of mass
destruction. They were
never alert. They were victims of their love. The passion led them to a very
serious domination loving.
Every time
two people fall in love there is always one who loves more. Each of them knows
the level of fear that aroused in the other the possible rupture.
Presentation in LONDON (ICS) Four women: four passions (Sept 2013)
Alfonso Gómez Prieto
Elogio a lo femenino
El
enigma femenino, el no saber qué quieren las mujeres, cómo gozan, le hace decir
a Freud que lo femenino es el “continente negro” y apela a las psicoanalistas
mujeres para que respondan de ello. Estas mujeres psicoanalistas
contemporáneas de Freud, algunas de ellas discípulas (Helen Deutch, Marie
Bonaparte, Lou Andreas Salomé, Karenn Horney) y a las que debemos reconocer su
labor, en un punto parecen haber desviado el camino, ya que es en la anatomía
donde buscan la respuesta o para decirlo mejor, el hombre es el referente y es
comparándose con él cómo responden. Es verdad que tanto social como
estructuralmente que lo fálico prevalece, pero lo fálico no es el continente
negro por el que fueron interrogadas. Por eso nos preguntamos ¿no
responden todas ellas renunciando a su saber?
Pesentation in LONDON (ICS). Four women: four passions. (Sept 2013)
Estrella Fdez. Romeralo
Antes de nada, quisiera agradecer
la oportunidad de compartir escritura en este proyecto tan interesante, gracias
a Cristina y a Lola. La vida de Camille da pena.
Definida como la hermana del gran poeta Paul Claudel y la amante del primer
escultor moderno el gran Rodin... cuando buscamos adjetivos que se refieran su
persona son más pronunciados los de loca y encerrada que los de
escultora. Algo así como la definió su hermano, Camille tenía un gran
potencial que sólo le sirvió para caer en una gran desgracia.
Pareciera que la locura logró
borrar a la escultora. Pareciera que las voces de otros sobre ella hubieran
conseguido ahogar su voz propia. De alguna manera, la intencionalidad del texto
ha sido darle otro lugar posible, ofrecer una mirada sobre ella, intentando más
mirar por primera vez que dar por visto, comprender más que juzgar y concluir
en tanto que tomar posición, totalmente subjetiva respecto a su vida como
persona, como profesional, como mujer...
Presentation in LONDON (ICS) Four women: four pasions. (Sept 2013)
Hortensia Búa
Good afternoon ladies and gentlemen, and once again welcome to today´s talk. It´s a great pleasure and a privilege for me to be involved, thanks to Cristina Jarque, in this project.
My own involvement in it
focussed on Juana de Castilla, also known as Joanne the Mad, who, by the way, was the sister of Catherinne of Aragon, Henry
the VIII´s first wife.
But I will not be focussing on
her, but rather I´ll approach today the passion from a philosophical and philological
point of view.
I´ ll divide my talk into
three parts: First, I will be laying the
groundwork by giving some definitions. Then, I will speak about the
contradiction between passion an action. Finally, I will explain the
importance of external circumstances in the formation and developement of
passion in each of these particular women.
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